Τετάρτη, Δεκεμβρίου 05, 2007

Κυκλοφοριακό

Γίνεται μια μεγάλη συζήτηση στο Βήμα περί κυκλοφοριακού στο http://www.vimaideon.gr/forums/Forum.aspx?g=posts&t=119

Το βασικό θέμα που συζητείται είναι "Διόδια στο κέντρο;". Το Λονδίνο έχει βάλει κι έχει δει βελτίωση (για την ακρίβεια έχουν δει βελτίωση αυτοί που μπορούν να πληρώνουν τα διόδια). Επειδή είμαι ανάμεσα στα ακριβά διόδια και τα καθόλου διόδια, θα πρότεινα διόδια στα 2€, με σύγχρονα μέσα πληρωμής (αυτόματα - χωρίς βγάζω χεράκι - παίρνω χαρτάκι - παίρνω ρέστα) ώστε να μην αποκλειστούν οι ασθενέστεροι οικονομικά από το κέντρο. Άλλωστε το νόημα είναι να μην παίρνεις το αυτοκίνητο για ψύλλου πήδημα. Τα έσοδα να πηγαίνουν σε έργα βελτίωσης του κυκλοφοριακού (πάρκιν - λεωφορειόδρομοι - πεζοδρομήσεις). Δεν το συζητώ πως τα 2€ θα τα πληρώνουν και τα ταξί.

Άλλο ένα σημαντικό θέμα είναι οι λεωφορειόδρομοι. Ένα μέτρο που λειτουργεί σε όλο τον κόσμο αλλά όχι στην Ελλάδα. Κι εδώ νομίζω πως τα πράγματα είναι απλά: ένας αστυνομικός μέσα σε κάποια λεωφορεία ο οποίος θα γράφει όσους είναι μέσα στον λεωφορειόδρομο, καθώς και με διπλά πρόστιμα αυτούς που είναι παρκαρισμένοι μέσα σε αυτόν. Και το κυριότερο: θα γράφει και αυτούς που με αλάρμ κάθονται μέσα στα αυτοκίνητά τους διπλοπαρκαρισμένοι και περιμένουν τη γυναίκα τους που ψωνίζει δίπλα εσώρουχα.

Αυτό το τελευταίο είναι ένα από τα πιο βασικά προβλήματα και σε επαρχιακούς δήμους. Τα διπλοπαρκαρισμένα. Αυτά που δεν τα γράφει κανείς. Και ειδοκότερα αυτά με τα αλάρμ και τον οδηγό μέσα. Που κλείνουν μια από τις 2 ή 3 λωρίδες βασικών αρτηριών και φεύγουν μετά από παρατήρηση. Πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά. Όχι να τους διώχνουν και να ακούς το "αν δω μπάτσο θα κάνω ένα κύκλο και θα ξανάρθω εδώ - μη χαθούμε, ε;". Κλασικά παραδείγματα στα Ιωάννινα, στη Χαλκίδα, στην Πατησίων, στην Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη. Φαντάζομαι, παντού.


Άλλο αγαπημένο μέτρο, η δημιουργία ποδηλατοδρόμων. Όπου γίνεται. Το σίγουρο είναι ότι γίνεται στα καινούρια σχέδια πόλης. Πείτε, "εντάξει, στους στενούς δρόμους των παλιών κέντρων, το χάσαμε το τρένο". Αλλά στις νέες γειτονιές τι γίνεται; που είναι οι φαρδιοί δρόμοι; τα φαρδιά πεζοδρόμια; οι ποδηλατόδρομοι; η πρόβλεψη χώρων στάθμευσης; Δε βάζουμε μυαλό κι αυτό είναι που μου τη δίνει περισσότερο!

Τελευταίο μέτρο που σχετίζεται έμεσα με το κυκλοφοριακό: η απελευθέρωση των πεζοδρομίων. Ο πεζός πρέπει να μπορεί να περπατά απρόσκοπτα σε ευθεία χωρίς ζιγκ ζαγκ λόγω τραπεζοκαθισμάτων, μοτοσυκλετών, πινακίδων καταστημάτων, στύλων της ΔΕΗ, αυτοκινήτων πάνω σε διαβάσεις ή συμβολές οδών. Την επόμενη φορά που θα περπατήσετε, μετρήστε πόσα ζιγκ ζαγκ κάνατε και πόσες φορές στριμωχτήκατε λόγω όλων των παραπάνω. Και μετά αρχίστε τη γκρίνια (σαν εμένα).

Όλα τα παραπάνω είναι απολύτως βασικά (και απαραίτητα) για να ξεκινήσει η ομαλή κυκλοφοριακή λειτουργία μιας πόλης. Και ας ξεκινήσουν από τις βασικές αρτηρίες. Δεν μιλάμε για καμμένες περιπτώσεις όπως Κυψέλη ή το κέντρο της Χαλκίδας το οποίο (ω! ουρανοί!) συνεχίζει να χτίζεται με τετραώροφες πολυκατοικίες σε δρόμους πλάτους 5 μέτρων! (δε μαθαίνουμε τίποτα γμτ μου!)

Και όλα αυτά είναι τα πρώτα πράγματα που θα κάνω μόλις με ψηφίσετε για νέο σας δήμαρχο. Σε όποια πόλη κι αν είστε!

13 σχόλια:

  1. To βασικότερο που εγώ βλέπω οτι θα μας σώσει στην Αθήνα τουλάχιστον είναι η επέκταση του μετρό τόσο σε στάσεις, όσο και δρομολόγια και σε ωράριο φυσικά!
    Καλησπέρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από την εμπειρία μου στο Λονδίνο έχω να πω τα εξής: Τα 2€ δεν είναι τίποτα. Το θέμα είναι αν βάλεις διόδια να είναι αποτρεπτικά, δηλαδή να σε κάνουν να το διπλοσκεφτείς πριν μπεις στο αμάξι και να σε σπρώξουν προς άλλη επιλογή (λεωφορείο, τρόλλεϋ, τραμ, μετρό ή ταξί). Οπότε πρέπει η τιμή να είναι αναλόγως τσουχτερή, και τα ταξί να εξαιρούνται. Νομίζω και στο Λονδίνο θα είχαμε δει μεγαλύτερη βελτίωση αν το κόστος των διοδίων ήταν μεγαλύτερο. Άλλη λύση είναι να κόψεις εντελώς την κίνηση των Ι.Χ. στο κέντρο και να αφήσεις μόνο ταξί, λεωφορεία, τρόλλεϋ, τραμ.

    Για τους λεωφορειόδρομους δεν χρειάζεσαι αστυνομικό σε κάθε λεωφορείο. Μπορείς να ακολουθήσεις το παράδειγμα του Λονδίνου και να βάλεις κάμερες πάνω στο λεωφορείο, ο οποίες τραβάνε φωτογραφίες τα οχήματα που μπλοκάρουν το δρόμο. Αλλά ξέχασα - εσείς στο Ελλάντα δεν συμπαθείτε τις κάμερες ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ερώτηση: στην Μογγολία μεγαλύτερο
    πρόβλημα αποτελεί το κυκλοφοριακό
    ή το Οιδιπόδιο???
    ιδού η απορία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι λες βρε Ανωνυμε1, αυτη τη
    παπαρια με την Μογγολια, αυτος
    εδω την διεδωσε?
    πω!πω! και εγω που την δημοσιευσα
    στην Εφημεριδα του χωριου μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Άστα Ανώνυμε2!
    το έχουν χάψει όλοι!
    να φανταστείς, προχθές το
    άκουσα ΚΑΙ από ραδιοσταθμό!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ti lete vre paidia!!!
    egw x8es vrady to 8ema to
    eida sto CNN !!!!

    milame autos o Civil einai
    megalh morfh!!! tous planepse
    olous!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @cinderella
    το μετρό δεν λύνει το κυκλοφοριακό. Απλώς το βοηθάει.

    @sofia
    εμείς εδώ είμαστε ολίγον τι ευαίσθητοι με μέτρα που βοηθούν απλώς τους κατέχοντες. Διότι αν τα διόδια κοστίζουν 20€, το κέντρο θα γίνει ένας παράδεισος μόνο γι'αυτούς.
    Το θέμα με τις κάμερες είναι πολύ μεγάλο (και πολύ ενδιαφέρον!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν είπα να είναι 20€ αλλά όχι να τα χρεώνεις λιγότερο από έναν καφέ, γιατί τότε απλά θα τα πληρώνουν όλοι και θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στο κέντρο με αυτοκίνητο. Οπότε απλά φορολογείς για να φορολογείς και στην ουσία κάνεις μια τρύπα στο νερό.

    Το θέμα με τις κάμερες είναι όντως ενδιαφέρον, δεν είμαι σίγουρη όμως ότι δικαιολογείται τόση υστερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ela twra ...mou to paizete
    oloi sygkoinoniologoi!
    sthn Ellada oloi ta kseroun ola!!!!

    Afhste to 8ema stous gnwrizontes,
    stoys eidikous...

    vevaia den 8a ly8ei pote' dioti
    apla den yparxei politikh voulhsh
    gia tipota s'aythn thn xwra...
    opws kai alla provlhmata synexeia
    8a sernontai kai h apoxaynomenh yperkatanalwtikh (me daneika') koinwnia ...8a ta apolamvanei :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @(τελευταίος)ανώνυμος
    Η αλήθεια είναι πως είμαι συγκοινωνιολόγος. Αλλά το ποσό του εισητηρίου των διοδίων είναι και πολιτικό θέμα. Οπότε, ναι, μπορεί να έχει άποψη καθένας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. sygkoinwniologos tou...
    glukou nerou :)

    ti 8a ginei twra...8a pame
    ston Eyrypidh?? kernaw
    koultouriariko kafe'!
    kai 8a lysoume kai to
    kykloforiako!
    n][/gf[ <--ayta ta teleutaia
    ta egrapse o mpempoulas ormwmenos sto forhto'!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. σταμάτα να γράφεις σαν ανώνυμος ρε παπάρα! Μία και καμμία ψαρούκλες!!! Αδειούμπα!!! Φιλάκια στον μπέμπουρα! (είπαμε με Ρ, όχι με Λ, για να μοιάζει με τέρας της θάλασσας!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή