Σάββατο, Απριλίου 21, 2007

Quiz: Η απάντηση

O Ατρέας, γιος του Πέλοπα και πατέρας του Αγαμέμνονα και του Μενέλαου, και ο αδερφός του Θυέστης μάλωναν για τον θρόνο των Μυκηνών. Ο Θυέστης με πονηριά είχε πάρει το θρόνο που ανήκε στον αδερφό του. Προτιμώντας όμως τον Ατρέα ο Δίας του είπε:
- Βρες τον Θυέστη και ρώτησέ τον, αν ο ήλιος αντιστρέψει την τροχιά του, θα είναι πρόθυμος να παραιτηθεί υπέρ εσού;

Ο Θυέστης συμφώνησε να παραιτηθεί αν συνέβαινε τέτοιο θαύμα. Ο Δίας με την συμμετοχή της Ίριδας άλλαξε τους μέχρι τότε αμετάβλητους νόμους της φύσης. Ο ήλιος στο μεσουράνημά του έστρεψε το άρμα του κατευθύνοντας τα άλογα προς την ανατολή. Όλα τα αστέρια αντέστρεψαν τις τροχιές τους. Ο ήλιος εκείνο ειδικά το βράδυ για πρώτη και τελευταία φορά έδυσε στην ανατολή. Ο Ατρέας ανέβηκε στο θρόνο των Μυκηνών και εξόρισε τον άπληστο αδερφό του.


Ο Ατρέας είναι ο ιδρυτής της δυναστείας των Ατρειδών με την οποία κυρίως έχουν ασχοληθεί οι αρχαίοι τραγικοί ποιητές. Βέβαια δεν μπορώ να πω πως έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, γιατί με αυτόν τον τρόπο ξεκινά μια βεντέτα με 14 καταμετρημένους φόνους! Ο ίδιος ο Ατρέας σκοτώθηκε από τον γιο του Θυέστη, Αίγισθο (που νόμιζε πως ήταν δικός του γιος).

Πηγή: Οι ελληνικοί μύθοι, Ρόμπερτ Γκρέιβς, εκδόσεις Κάκτος 1998

Στην εικόνα: Η είσοδος του θησαυρού του Βασιλιά Ατρέα στις Μυκήνες, σήμερα

Παρασκευή, Απριλίου 13, 2007

Quiz

Περιγράψτε μια φορά που ο ήλιος έδυσε στην ανατολή...


(Βοήθεια: ποίηση, στίχοι από τραγούδια, παραμύθια κλπ όλα επιτρέπονται!)

Πέμπτη, Απριλίου 05, 2007

Βιβλίο ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού

Το Βιβλίο ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού είναι μια χαρά βιβλίο. ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑ. Κάθε μάθημα έχει συνοπτικά γεγονότα κρατώντας τα σημαντικά της ιστορίας μας (περίπου μια σελίδα κάθε φορά). Άλλη μια σελίδα παραθέτονται πηγές από τις οποίες ο μαθητής μπορεί να δει το πνεύμα της εποχής και στο τρόπο γραφής. Στο τέλος υπάρχουν ερωτήσεις που βοηθούν το μαθητή να κατανοήσει αλλά και το δάσκαλο να τσεκάρει τι κατάλαβε ο μαθητής. Γενικά το βιβλίο δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα από τα προηγούμενα στο ιστορικό υπόβαθρο που κάθε φορά οδηγεί τις εξελίξεις (πχ αντιξοότητες στη ζωή των υπόδουλων ελλήνων) και λιγότερα σε ημερομηνίες μαχών και πολεμικά γεγονότα.

Το βιβλίο προσπαθεί να είναι όσο μπορεί αντικειμενικό. Το μόνο σημείο που με ξένισε είναι η περίφημη αναφορά στο «στρίμωγμα των ελλήνων στην παραλία της Σμύρνης» κατά τον ξεριζωμό. Μου φάνηκε προϊόν λογικής «μείωση των εντάσεων με τους Τούρκους». Αυτό που γράφει το βιβλίο δεν είναι ψέμα αλλά με ένα τουρκικό στρατό από πίσω να εισέρχεται στην πόλη (οι Τούρκοι δεν δέχονται πως έβαλαν αυτοί τη φωτιά στη Σμύρνη). Βέβαια και ο ελληνικός στρατός την είχε κάνει με ελαφρά πηδηματάκια αφήνοντας τους έλληνες στο έλεος του Αλλάχ.

Πέρα από αυτό όμως, το βιβλίο είναι καλογραμμένο, με πλήθος αναφορών και αφορμών περαιτέρω έρευνας για το μαθητή που ενδιαφέρεται. Σίγουρα το βιβλίο δεν αφήνει περιθώρια να μεγαλώσει άλλη μια γενιά ελλήνων με το σκεπτικό (της δικής μου γενιάς) πως «καλός τούρκος είναι ο νεκρός τούρκος».

Παρατήρησα πως ακόμη και στα τηλεπαράθυρα οι πολέμιοι του βιβλίου (όσοι το είχαν διαβάσει) όπως ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ δεν έμεναν σε συγκεκριμένες αναφορές αλλά διαφωνούσαν με τη συνολική κατεύθυνσή του. Και το αν θέλουμε τα ελληνόπουλα να μαθαίνουν απλώς τι έγινε ή να κάνουμε πολιτική στο σχολείο (γιατί εδώ που τα λέμε μπορεί κάποτε το ελληνόπουλο να χρειαστεί να σφάξει μερικούς τουρκαλάδες) το αφήνω στην κρίση του καθενός.

Το βιβλίο μπορείτε να το βρείτε σε pdf μορφή εδώ.